41.Keli pavartės epizodai
- Ė, Pranuci, reikia suprasti, kad atėjo laikas, kuomet ir mudviem reikia galvoti, mąstyti. Reikės gyventi kitaip, negu karietoje. Anot Rykštės: sergu vėžiu, bijau mirti, o reikia...
- Mažiau skaitinėk Rykštę. Daugiau, kaip sakai – galvok, mąstyk. Jai dar reikia pradinius mokslus zanavykuose baigti, o ji jau kitus moko. Vis per mirtį, per mirtį. Reikėjo kažkam blogą į jauną protą įmesti, kad šitaip. Va, padėtų Bartkui juodžemį išsėti Jablonskynės laukuose. Suprantu, kad abu kraštiečiai.
Vidinis pasižiūrėjo į mane, bet nieko nepasakė. Šį rytą jautėme poreikį būti arčiau vienas kitos - į mūsų protus per tokį trumpą laiką irgi įmesta daugiau, negu bent kada. Neaišku tik – ko? O padarė tai tie patys, kuriems siūlau mokslus baigti. Jaunimas. Pirmiausia Astė su Dūdoriumi, raidėmis A ir B bei J.(jotu). O Rykštės? Ačiū dievams, jos dar neatėjo į karietą: noriu – skaitau jas, nenoriu – ne. Tiesa, ir mudu su Vidiniu į karietą jau žiūrėjome iš kiemo pavartės nesuvokdami, ką reikia daryti, kuomet dvasia sujaukta ir nepatenkinta jai siūloma ramybe ir poilsiu. Prieš akis – ir Ūso bala, dabar tokia, kad eidamas per ją pėdų nepašlapini. Apaugusi krūmais. Atminęs vaikystę, praleistą prie jos, nebenori patikėti, kad tai buvusi galingas klampinių ir vandens telkinys, atėjęs nuo Grūdo ežero Ašašnykuose per Kabelių žemes ir išsikerojęs plačioje apylinkėje, kur pridaiginta nemažai viensėdijų. Tai Šklėrių baliniai su išdžiūstančiomis balomis ir patys išnykstantys.
- Ot, kad tokių vyrukų bent keletas Šklėriams - kitaip gyvenimas apsiverstų,- parodė Vidinis į Joną Bartkų, nelengvai parsinešantį pusmaišį dirvožemio. - Nematyta negirdėta, kad suvalkiečiai iš Šklėrių dirvožemį vežtųsi.
- O pats ak, kaip šaipėsi, kuomet Ypata čia juodžemį sėjo, - priminiau.
- Visi šaipėmės. Kas į veidą, kas savyje. Taip jau pasakyta - nespjauk į šulinį, reikės atsigerti, - tolerantiškas buvo Vidinis. Vėl pritilome, nekeisdami reginio. Ten, už Ūso balos, ant aukštumėlės – Markišių sodyba. Kuomet nebuvo vilties, kad ji atsigaus, ogi žmonių nuostabai, pradėjo kosėti, aikčioti, judėti, dabintis. Ir dabar balinių apylinkėse labiausiai puošni, tvarkingiausiai atrodanti. Tiesa, tokios jos gerovės priežasties niekam nelinkėčiau – jauniausią Markišių sūnų Vitą, dirbusį Varėnoje, pradėjo lankstyti reumatas. Iki riksmo, iki išprotėjimo, tad spjovęs į Varėną, parvažiavo sirgti gimtinėje. Serga, klumpa ant kelių, bet eina ir toli nenueidamas vis dėlto įkrėtė gyvybės jau nykstančiai sodybai. Nepapeiksi! Bet kur rasti kitą tokią, kad dūmintų, gyventų, jaustųsi gyvybinga, stipri?
Tiesa, daug kas, net ir Jonas Bartkus galėtų parodyta į netolimą Kibirkščių sodybą; irgi graži, tvarkoma, neapleista. Čia kurį laiką jis gyveno ir įsitikinęs, kad nedaug kas Lietuvoje, pamatęs namą nuotraukoje, atskirtų nuo Čiurlionių namo Druskininkuose. Iš tikrųjų, nepapeiksi ir jos. Tačiau skirtingai nuo Vito Markišiaus sodybos, ši yra tylinti arba, sakykime, poilsiaujanti – budriai langais žvelgia Vilniaus pusėn, iš kur jos lankyti atvažiuoja Mindaugas, rečiau – jo sesuo Aldona.
Atėjo Jonas.
- Ar nevertėtų vėl sugrįžti pagyventi Šklėriuose? Nereikėtų tokį neartimą kelią tampyti dirvožemio.
- Abu gi žinote, kaip ponas Ypata atsimena antikos laikų savo draugą Seneką: jeigu prie šiandienos ranką pridėsi, mažau nuo rytojaus priklausysi.Tai netgi suvalkietiška. Tačiau sėsiu, kai niekas nematys. Jaučiu, kad be Ypatos palaiminimo sėja nebus tokia sėkminga, kaip čia, bet... sakau - sėsiu.
- Ar jam sunku palaiminti?
- Nežinau. Vis sako, kad neskubėčiau. Bus laikas ir atvažiuos. Gal net su karieta. O jeigu trūksta kantrybės, girdi, pats bandyk, sėk. Ir tikėk, kad sėji dangaus ar Dievo duotą sėklą. Bandysiu. O kad tikiu, tai argi reikia kalbėti?- žvaliai buvo nusiteikęs geras, senas pažįstamas, kuris Karlonų sodyboje jautėsi kaip savame kieme. Bet po kurio laiko, gaudydamas savo žvilgsniu mano akis, labai atsargiai: - J.(jotas) sakė, kad užmiršote ruošą į Vilniaus Santariškes.
- O! kad galima būtų tokius dalykus, Jonai, užmiršti, bet.. Manėm, kad ekipažui reiksią mus bent per kelis žingsnius palydėti, o gaunasi priešingai. Bet irgi kažkokia betvarkė- niekas negali pasakyti, kada išvažiuos.
Ir atsirado dar vienas Vidinio eilėraštis, kuris čia buvo išmestas iš jo lūpų tiesiai į mūsų ausis:
Priimkit, vartai!
Ne todėl, kad mokam atgailauti
Bažnyčiose
Ir kur tik nori...
Esą, krikščionys esam,
Dievą tikim,
Todėl ir atgailą gerai išmokę.
Mes, vartai, grįžtam,
Nes kitur nueit negalim.
Kelionių laikas dingo-
Ir lazda---
Įslinko
kaip senatvė -
Nelaukėm jos,
O ji jau - čia.
Mes, vartai, nuodėmingi grįžtam,
Tačiau neprašom nuodėmių atleisti
Nes,
jeigu jauni
Ir vėl nueitum lig paryžių,
Aplenkę Vatikaną iš toli.
- Aš irgi su jumis, vyrukai, - pasakė, Jonas, matyt, galvodamas jau ne apie juodžemio sėją, bet apie jaunas išdykusias dieneles. Prisėdo. Ir tai reiškė, kad skubėti nereikia. Arba yra tokie nemenkiau svarbūs dalykai, kurie gali būti išspręsti tik čia, laukiant pasitaikančios progos. Panašiai kaip anekdote, kuomet velnio išleistas iš maišo, suvalkietis nebėgo, o atkakliai laukė, kol iš jo bus ištrauktas žemaitis ir galės pasiimti ištuštėjusį maišą...