50. Vidinio išėjimas
Galop apsisprendžiau:
- Eik, Vidini. Tu laisvas. Ir nepyk, jeigu gali, kad tiek metų tave savo nelaisve kankinau.
- Tikrai laisvas?
‘ -Laisvas ar nelaisvas, net nežinau. Bet būk, gyvenk, kaip tau atrodo ir kaip sugebi. Būsiu laimingas, jeigu išliksime draugais, o jeigu ne- tai bent pažįstamais.
Vidinis įkvėpė pilną krūtinę oro:
- Kažin, ar kas yra tiek iškentėjęs, kaip aš. Skaičiuok, septyniasdešimt metų. Tie vieneri, kurių trūksta iki tiek, faktiškai nieko nereiškia. Oi, Pranuci, Pranuci... Turbūt nori, tikiesi, kad tau padėkočiau? Atleisk! Tegu tave Dievas saugo, o aš kepurę ant galvos ir į visas keturias šalis.
- Būk laimingas, - pasakiau ir net nejutau, kaip ašara po ašaros nuslydo veidais žemyn ir akys apsigaubė rūku. Lyg būčiau ne aš, o Vitalis Karsanata, kuomet ašarėlės
Rieda prisiminimais ir skausmu
Rieda džiugesiu ir rytojumi
Gal atsivers ir sugrįš?
-Tai, Vidini, mano kalėdinė tau dovana. Tik, žinoma, saugokis, kad neatsitiktų tau šiemet, kaip Melesai pernai: „Brangūs draugai, kolegos ir visi, kurie siuntėte nuoširdžiausius linkėjimus per praeitas Šv. Kalėdas. Skubu pranešti - NIFIGA - niekas neišsipildė! Todėl per šias Šv. Kalėdas prašau siųsti pinigais, konjakais arba dovanomis“.
- Tai nepalyginami dalykai. Laisvė yra laisvė. Ji ir laukinę Ameriką padarė Amerika, - budriai atsiliepė Vidinis, bet ašaromis sudrėkusių akių nemokėjo paslėpti.- Ar galėjau pagalvoti, kad tai atsitiks Šklėriuose? Gal, sakau, labiau reikėtų dėkoti Radijo karietai, negu tau, Pranuci.
- Svarbiausia, Vidini, kad nugalėjau save- tu laisvas. Kalėdos! Ir turėtum jausti, kad oi kaip sunku kaupti šviesą, kilti į zenitą. Diena jau vakar pailgėjusi minute, šiandien išlika su tuo pačiu bagažu - 7:15
Vidinis yra kažkokia MANO dalis ir kuomet prireikdavo, sugebėdavau jį nutildyti, bet tai niekuomet nereiškė, kad jis susitaikydavo su savo padėtimi ir palikdavo mane ramybėje. Spardėsi, unkštė, boksavosi, norėjo būti individualus, savarankiškas. Galop apsisprendžiau: velnias tavęs nematė! Nori tokiu būti- būk! Net numaniau, kad tokia jo laisvė man žada nemenką moralinę naudą. Tačiau karietos ekipažas, stebėjęs Vidinio išlaisvinimo, buvo labai santūrus ir nelengva pasakyti- kodėl? Gal nujautė, kad nereikėtų ankstesnę jo būtį vadinti nelaisvę, nes ir jo buvimas manyje irgi trukdė man būti laisvam. Žmogus su savo kalėjimais turbūt negali būti laisvas, kaip ir šalis, valstybė, tauta. Ir va matau, kad kažką apie tai nori pasakyti Citata.
- Kaip čia tu geriau pasakius, Vidini? Manau, kad nenorėsi pakeisti Dievą, gimusį Kristų, gal net ir kardinolą Audrių Juozą Bačkį.
- Ne, tikrai nekeisiu. Net ir kardinolo Audriaus Juozo Bačkio, - pasakė pasižadėdamas Vidinis.
- Tuomet kartu su mumis priimki ir jo kalėdinę dovaną, išdalytą per šv. Mišių pamokslą Arkikatedroje,- pasakė Citata ir tuomet jau... kaip gali būti tik Radijo karietoje- pasigirdo kardinolo sakomi pamkslo žodžiai:
- Dievas nesibodėjo gimti tvarte tarp gyvulėlų neturtingos savo motinos bei Šv. Juozapo globoje. Nebijokime ir mes sutikti Jėzaus Jo įkurtoje Bažnyčioje, kuri vienintelė gali Dievo vardu atleisti mūsų nuodėmes ir atkelti vartus į išganymą.
Ir dabar jau vėl kaip visuomet po svarbiausios dienos citatos- sukunkuliavo, suūžė, sušnypštė, užvirė:
- Nei vienas žmogus neturi teisės kalbėti, veikti Dievo vardu! Kas J. A. Bačkiui tokią teisę suteikė? Dievas? Tegul tai įrodo!
- Kodėl šneka šitie kunigai bet ką? Negi patys nejaučia tikrumo reikiamybės? Sapalioja apie Kristaus dvasias, Dievo motinas... Gal pagaliau suteiktų prasmę savo žodžiams? Žmonės tikrai atsisuktų į save, kas tikra širdimi ir juntama. Ne kitaip.
- Žmones, tikėkit į Jėzų ir jis jums atleis, atleis. Netgi savižudybes atleis.
- Sutinku. Dievo Sūnui turtai nerūpėjo, užtat Bažnyčiai jie beprotiškai rūpi. Bažnyčia pasaulyje pagal turtus yra trečioje vietoje! O dar kai kurie kunigai moko ,kad „skurdas –dorybė“...
- Kodėl pykstat, kad kažkas gali atskleisti jūsų nuodėmes? Jei pykstat, tada patys atsistokit katedros aikštėje ir pasisakykite. Tokio veikėjo dar nemačiau. O gėrio su blogiu nesutapatinsite niekada jūs, šėtono vaikai. Sudegsite, žlugsite, išsiskersite, bet dievas - gėris jus vis tiek nugalės.
- Nelabai suprantu, kodėl turime rūpintis žydiška krikščionybe? Galima pagalvoti, kad savo istorija jau atkasėm, kad dabar kasinėtume kitų nacijų.
-Kaip patogu: mes vieninteliai galime atleisti jūsų nuodėmes, o jei manote, kad jų neturite - jūs klystate, nes jus vis dar persekioja gimtoji nuodėmė.
- Ne Bažnyčia atveria vartus į išganymą, nes ji nėra tikrieji Dievo namai. Dievas yra visur. Perskelk pliauską ir rasi Jį ten, pakelk akmenį - ir Jis ten bus.
-Ne Dievas gimė tvarte, o pranašas Jesus Christ'us, kuris skelbė Gerąją Naujieną. Ne Jesus įkūrė Bažnyčią, o Jo pasekėjai apaštalai. Ne Jesus skleidė melą, o Jo pasekėjų apaštalų sukurtos Bažnyčios tarnai teigdami, kad jie turi Dievo įgaliojimus atleisti nuodėmes.
-Aukština neturtą, o patys skęsta auksuose.
- Ponai, ponai,- sujudau, neturėdamas kur kišti, slėpti ausis.. ČIA, ponai, ne taip, kaip TEN. ČIA Radijo karieta. ČIA jos Pivašiūnų Švč. Marijos - nuliūdusiųjų paguodos erdvė. ČIA, ponai, dar vis šeimininkas aš nepaisant, kad Vidinis atsiskiria, išeina. Ir, beje, žinokite, kad ir arkikatedrą su Audriu Juozu Bačkiu taip pat laiko pagonybės dievai, o būtent – ąžuolai,- prasmingai gražiai, trumpai pakalbėjau, ir girdžiu, kad viręs kalbų ir nuomonių katilas nuščiuvo, atsirado tyla. Reikėjo kažką sakyti, bet- ką? Atsiminiau neparašyto eilėraščio, skirto geram žmogui, pavarde Aukštaitis, ištrauką:
Gerai atsimenu Julių Aukštaitį -
Į dangų rankom įsikibo
Ir ąžuolinę giesmę užgiedojo...
Taip pirmą kartą sužinojau,
Kad arkikatedra - tautos šventovė
Ant ąžuolų užaugus stovi...
- Tikrai taip. Aš tai žinau, - pasakė Ypata- Ten, po arkikatedra – ąžuolai. Galbūt visas Šventaragio ąžuolynas. Reikės sužinot, bet svarbiausias dalykas žinomas: Vilniaus arkikatedra stovi ant ąžuolų.
- O tai reiškia, kad nepaisant nuo kokio popiežiaus bėgtume, nuo savęs nepabėgsime. Kaip ir Lietuvos katalikų bažnyčia nuo pagonybės, - aukštą frazę mestelėjo Astė, matyt, irgi išmokusį ją iš Ypatos. Betva žinia, išgirdome, kad Žalia Žolė Radijo karietai atsiuntė penkias gražiausias Kalėdų šventė poezijos šakeles. Ir tikrai, nepasakysi, kuri gražesnė, bet žinoti ir pasakyti kieno jos, regis, privalau.
Dvi šakelės GIEDRĖS iš „KALĖDŲ MALDOS“
Septynios Žemės jūros mano sielą plovė,
Žaibai ją raižė, degino ugnis,
Bet neliūdėk, aš netapau šventovė... (1)
_______________________
Gražiai užgimsta per Kalėdas Dievas
Tarp jaučių, karvių ir gerųjų asilų...(2)
SAULAŽIEDĖS iš „NIČ“:
Sėji įvaizdžius vieną po kito kol
nelieka
kuo didžiuotis smėliui byrant..
KVINTOS iš „KAIP MYIMAS ŠIAURYS:
Sugrįžtu į save -
Išeinu į ramybę...
PIILVOTUKO „au au“
Net keista.
Tiek loja šunų
O karavanas... neina.
- Einu,- ištisdamas ranka pasakė Vidinis. –Einu, Pranuci, nes kuo toliau, tuo graudžiau. Ir beveik pašnibždėdamas: Nenustebk, jeigu aš teteportuočiausi. Buvau susitikęs su Viktoru Medžiu, sakė, kad tai įmanoma.
- Kur teleportuosies? Į Radijo karietą? Kaip Viktoras Medis? Jis poetas, dar devynių galų menininkas...
-Aš su juo kalbėjau. Sakė, man patikimiau teleportuotis tiesia į tave.
- Į mane?
- Taip patarė.
-Padaviau ranką, prisitraukiau prie krūtinės ir, kaip galėdamas stipriai prispaudžiau arčiau širdies:
- Teleportuokis, Vidini. Dieną. Naktį. Kada tik reikės. Visuomet teleportuokis. Kol dar galiu laukt -lauksiu..
Negi ir žmogus taip išsivaikščioja, kaip Šklėriai, - galvojau matydamas nueinantį Vidinį. Niekas mūsų nepaklausėme, kur jis eina ir jis pats, matyt, negalėjo pasakyti- kur. Laisvė savo adresų neužslapsto- kur nori, ten eini. Ir tuo, matyt, tikėjo Vidinis. Bet kai jis pasuko keliuku dešiniau, supratau, kad nuėjo atsisveikinti su pušelėmis- poetėmis Kiele, Ramune, Princese, Malaja, Giedre...
Skaudu išeiti, bet vis tiek išeina...
2007-12-26 14:22:36